۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

فرازهایی از سخنان آیت الله منتظری

چه مایه تأسف است این که آیت الله خمینی وعده هایی‏ ‏دادند ما هم به تبع ایشان همان ها را مطرح کردیم ، مردم هم به خیال اجرای‏ ‏آنها در صحنه آمدند، انقلاب کردند و هزینه های سنگینی هم دادند، ‏ ‏اما آن‏ ‏وعده ها عملا محقق نشد. ما به مردم قول دادیم که آزادی باشد،‏ ‏استبداد نباشد و به مردم و نظرات آنها بها داده شود، ولی نشد. البته من در‏ ‏حد خود گفتم ولی کسی به نصایح و خیرخواهی ها توجه‏ ‏نکرد... ‏

--------------------------------------------------
در زمان شاه هم کارهایی می شد و ظلمهایی بود اما به اسم دین و اسلام نبود، ولی امروز حرفهایی زده می شود و کارهایی انجام می شود و ‏نگرانی و ناراحتی من این است که تمام خلاف کاری ها و تبعیض ها ‏ ‏به نام اسلام انجام‏ ‏می‎شود; به مردم اهانت می‎شود به اسم اسلام ; افراد به بی دینی متهم‏ ‏می‎شوند به اسم اسلام ; افراد خدمتگزار و متدین کنارگذاشته می‎شوند به اسم‏ ‏اسلام ... ١
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
برخوردهایی هم که با دانشجویان می شود بدون دلیل شرعی و قانونی است به ویژه این که آنها را ستاره دار می کنند وحتی از حق طبیعی تحصیل محروم می نمایند. همین احمد ما با این که من زندانی و از مخالفان سرسخت ‏ ‏شاه بودم و شهید محمد هم فراری بود، با این حال از سوی وزارت فرهنگ و یا ساواک از تحصیل محروم نشد و توانست در دانشگاه پلی تکنیک مدرک مهندسی اش را بگیرد...‏ ‏
-------------------------------------------------
نباید بگذاریم حتی زمینه جنگ و حمله هم فراهم شود. باید با مذاکره مستقیم مشکلات را حل کرد...
------------------------------------------------
حال که بحران خارجی هست نخواهید با ایجاد بحران داخلی کشور را مطابق میل خود اداره کنید. افرادی هم که انتقاد به وضع موجود دارند سکوت نکنند، اما به ‏ ‏گونه ای باید انتقاد کرد که هزینه کمتری داشته باشد و نیروها حفظ شوند...2
------------------------------------------------
------------------------------------------------
وقتى ما از جمهوریت سخن مى‎گوئیم ولى‏ ‏براى جمهور مردم که صاحبان اصلى حکومتند طرفى نمى بندیم و همانند صغار و قاصران و‏ ‏غایبان بى سرپرست ، در امور آنان مى‎نگریم ; و به دلخواه براى جمعیت چند ده میلیونى آنها‏ ‏تصمیم گرفته و بر آنان بدین شیوه حکم مى‎رانیم ; و آنگاه که لب به وجود آزادى‏ ‏مى‎گشائیم ، در عمل ، آزادى را در راه اهداف خود قربانى مى‎کنیم ; و آنگاه که از دین و‏ ‏دیانت سخن مى‎گوئیم تنها به پوسته و ظواهر آن حساسیت نشان داده و از گوهر دین و‏ ‏بخش مهم آن ، اخلاق ، غافل مى‎شویم ; و آنگاه که از عدالت و ظلم ستیزى سخن مى‎گوئیم و‏ ‏مردم از آن قالبى تهى مى‎بینند، و هنگامى که بر کرسى وعظ و خطابه به تقوا و مکارم‏ ‏اخلاق و عرفان و حفظ حریم دیگران دعوت مى‎کنیم ، اما خود به آن پایبند نیستیم ، چگونه‏ ‏توقع داریم از تهاجم به دین و فرهنگ اسلامى در امان باشیم ؟...
------------------------------------------------
بایستى توجه داشت که خشونت ها و رفتارهاى نامعقول ، هنگامى که پوشش‏ ‏یا پشتوانه مذهبى پیدا کنند سبب مى‎شود که این امور غیراخلاقى ، جامه اخلاقى بپوشند; و‏ ‏به همین دلیل توسل به مذهب براى توجیه خشونت و اعمال نادرست ، غیراخلاقى تر است...
------------------------------------------------
درخواستى که از ناقدان محترم دارم این است که پیرامون نقد مطالب اصلى یا فرعى‏ ‏و طرح افکار و نظرات خود، تأمل بیشترى کنند و آنها را هرچند براى خودشان مورد جزم‏ ‏باشد، در محافل علمى ابراز دارند و از سیاسى شدن مباحث علمى پرهیز کنند، که منجر به‏ ‏تدافعات نفى و اثباتى بى محابا و خالى از استدلال ، و بى اثر مى‎گردد... ٣
------------------------------------------------
------------------------------------------------
بروید و کار تشکیلاتی کنید.امروز وضعیت به‏ ‏گونه ای است که فعالیت فردی و پراکنده بازده مناسبی در جامعه ندارد و باید با برنامه و‏ ‏تشکیلات منسجم به فعالیت در جامعه روی آورد...
-----------------------------------------------
انسان مسلمان باید با توکل بر‏ ‏خدا با حریت و آزادگی و بدون تنش و بحران سازی حرف خود را بزند، و در راه‏ ‏انجام وظیفه از افتادن در ورطه روزمرگی و بی تفاوتی پرهیز کرده و مشکلات ، مانع‏ ‏حق طلبی و حق گویی نشود; چرا که خداوند در سوره "عصر" پس از ایمان ، عمل‏ ‏صالح و توصیه به حق ، توصیه به صبر، پایداری و بردباری را از اوصاف انسانهای‏ ‏باایمان می‎داند...
-----------------------------------------------
متصدیانى که شرعا و عقلا تولیت و تصدى امر‏ ‏اجتماعى را از دست داده اند، خود به خود از مقام خود معزولند و تصدى آنان‏ ‏هیچ گونه مشروعیتى ندارد; و چنانچه به زور یا فریب و تقلب بر آن منصب‏ ‏بمانند، مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکنارى آنان از‏ ‏آن منصب را با رعایت مراتب امربه معروف و نهى ازمنکر و حفظ ترتیب "الاسهل‏ ‏فالاسهل و الانفع فالانفع " و انتخاب مفیدترین و کم هزینه ترین راه ممکن ابراز‏ ‏داشته و بخواهند. بدیهى است که این وظیفه اى همگانى مى‎باشد که هر کس را‏ ‏اعم از خواص و عوام جامعه به اندازه آگاهى و توانایى که دارد فرامى خواند و‏ ‏کسى نمى تواند به بهانه اى از عمل به آن شانه خالى کند، و خواص جامعه که از‏ ‏همه به شرع و قانون آگاهتر و تواناترند و از نفوذ کلمه و اعتبار بیشترى‏ ‏برخوردارند مسئولیتى خطیرتر دارند و باید با اتحاد و همفکرى و ایجاد احزاب و‏ ‏تشکیلات و تجمعات خصوصى و عمومى به دیگران اطلاع رسانى کرده و راه‏ ‏چاره را به آنها بنمایانند...4
--------------------------------------------------
-------------------------------------------------
-(کدیور):آیا تمسک به جملاتى از قبیل "حفظ نظام از اوجب واجبات است "‏ ‏مجوز تجاوز به حقوق مشروع مردم و زیر پانهادن بسیارى از ضوابط اخلاقى‏ ‏و محکمات شرعى از قبیل صداقت و امانتدارى است ؟ آیا به بهانه حفظ‏ ‏"مصلحت نظام " مى‎توان از اجراى اصل اصیل "عدالت " - که صفت ممیز فقه‏ ‏سیاسى تشیع در طول تاریخ بوده است - صرف نظر کرد؟ اگر برخى‏ ‏متصدیان ، مصلحت نظام را با مصلحت شخصى خود اشتباه گرفته باشند و بر‏ ‏تشخیص خطاى خود اصرار کنند، وظیفه شرعى مومنان چیست ؟
------------------------------------------------
- حفظ نظام به خودى خود نه موضوعیت دارد و نه وجوب آن وجوب‏ ‏نفسى مى‎باشد! به ویژه اگر مقصود از "نظام " شخص باشد. نظامى که گفته مى‎شود:‏ ‏"حفظ آن از اوجب واجبات است " نظامى است که طریق و مقدمه و بر پا کننده ‏ ‏عدل و اجراء فرائض شرعى و مقبولات عقلى باشد و وجوب حفظ آن هم تنها‏ ‏وجوب مقدمى خواهد بود. بنابراین با توجه به این نکته ، تمسک به جمله "حفظ‏ ‏نظام از اوجب واجبات است " به هدف توجیه و صحه گذارى بر امور متصدیان و‏ ‏کارگزاران و عدالت نمایى کار آنان براى دیگران در حقیقت تمسک به عام در‏ ‏شبهه مصداقیه و میان دعوا نرخ تعیین کردن و تنها به قاضى رفتن است ; که اگر‏ ‏چنین تمسکى از روى ناآگاهى باشد باید طبق مراتب امربه معروف و نهى ازمنکر‏ ‏با آن معامله نمود.

‏ ‏از طرف دیگر بدیهى است که با کارهاى ظالمانه و خلاف اسلام نمى توان نظام‏ ‏اسلامى را حفظ یا تقویت نمود، زیرا اصل نیاز به نظام براى اجراى عدالت و‏ ‏حفظ حقوق ، و در یک کلمه اجراى احکام اسلامى است ; پس چگونه متصور‏ ‏است با ظلم و جور و کارهاى خلاف اسلام ، نظام عادلانه و اسلامى را حفظ و‏ ‏تقویت نمود؟ حاکمیتى که بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و‏ ‏تصرف غاصبانه و تغییر در آراء آنان و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه هاى‏ ‏قرون وسطى و استالینى و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه ها و اخلال در وسائل‏ ‏ارتباطى و زندانى کردن عقلاء و نخبگان جامعه به بهانه هاى واهى و تحمیل‏ ‏اعتراف به امور خلاف واقع به ویژه در زندان نزد شرع و عقل و عقلاء جهان‏ ‏محکوم و بى ارزش است ، و بر حسب اخبار معتبره وارده از اهل بیت عصمت و‏ ‏طهارت (ع ) اقرار و اعتراف در زندان یک ذره اعتبار شرعى و قانونى ندارد و‏ ‏نمى تواند ملاک حکم باشد. (وسائل ، کتاب الاقرار، باب 4; و ابواب حد السرقة ،‏ ‏باب 7).
---------------------------------------------
‏مردم رشید ایران نیز از حقیقت این اعترافات که نمونه هاى آنها در تاریخ‏ ‏حکومت هاى فاشیستى و کمونیستى ثبت است کاملا آگاه مى‎باشند و مى‎دانند این‏ ‏اعترافات و مصاحبه هاى ساختگى تلویزیونى با زور و شکنجه و تهدید در جهت‏ ‏پنهان نمودن ظلم ها و بى عدالتى ها و تحریف چهره اعتراضات مسالمت آمیز و‏ ‏قانونى مردم ، از فرزندان به بند کشیده آنان گرفته مى‎شود.

‏ ‏و مسئولین مربوطه بدانند که آمر و متصدى و مباشر گرفتن این گونه اعترافات و‏ ‏مصاحبه هاى دروغ گناهکار و مجرمند و شرعا و قانونا مستحق تعزیر خواهند بود.‏ ‏کشور متعلق به مردم است نه مال من و شما، و تصمیم از ناحیه آنان مى‎باشد، و‏ ‏متصدیان امور خدمتگزار مردم مى‎باشند. مردم باید بتوانند با تجمعات آزادانه و‏ ‏تبلیغات کتبى و شفاهى از حقوق خویش دفاع کنند. شاه هنگامى صداى انقلاب‏ ‏مردم را شنید که دیگر دیر شده بود. امید است متصدیان امور نگذارند به آنجا‏ ‏برسد، بلکه هرچه زودتر در برابر خواسته هاى ملت خویش انعطاف پیدا کنند،‏ ‏جلو ضرر را از هرجا بگیریم به نفع خواهد بود...
-------------------------------------------------
جور، مخالفت عمدى با احکام شرع و موازین عقل و میثاقهاى ملى است‏ ‏که در قالب قانون در آمده باشد; و کسى که متولى امور جامعه است و بدین گونه‏ ‏مخالفت مى‎ورزد جائر و ولایتش جائرانه است ; و تشخیص چنین ولایتى در‏ ‏درجه اول بر عهده خواص جامعه یعنى عالمان دین آشنا و مستقل از حاکمیت و‏ ‏اندیشمندان جامعه و حقوقدانان و آگاهان از قوانین مى‎باشد که هم به احکام و‏ ‏موازین عقل و قوانین حاکم آشنایند و هم با قرائن و شواهد اطمینان آور به‏ ‏مخالفت عمدى با آنها پى برده و مى‎توانند آن را مستدل کنند. مشروط بر این که از‏ ‏هرگونه نفوذ حاکمیت و ملاحظات خطى و سیاسى آزاد و مستقل باشند.

‏ ‏و در درجه دوم بر عهده عموم مردم است که به اندازه آگاهى خود از آن احکام و‏ ‏قوانین و با مرتکزات دینى و عقلى خود و رو در رویى مستقیم با موضوعات و‏ ‏مشکلات دینى ، فرهنگى ، اقتصادى ، سیاسى ، مخالفت عمدى حاکمان را با شرع‏ ‏و قانون لمس کرده و احساس نمایند... 5
------------------------------------------------
------------------------------------------------
جنبش سبزدر داخل کشور‏ ‏توانسته است فرهنگ مسالمت آمیز مطالبه حقوق تضییع شده اقشار‏ ‏وسیعی از مردم در انتخابات و حوادث پس از آن را تا حد زیادی نهادینه‏ ‏کند و از طرفی ماهیت خشن جناح تندرو و سرکوبگر را به خوبی افشا‏ ‏نماید...
------------------------------------------------
- از جمله عواملی که ممکن است مانع گسترش جنبش به حق‏ ‏مردم شود، یکی شعارهای انحرافی ساختارشکن و عکس العمل های‏ ‏نامناسبی است که به سوژه ای برای سرکوب مردم توسط جناح تندرو‏ ‏تبدیل خواهد شد. جنبشی که خواسته های منطقی و مشروع و قانونی دارد و‏ ‏می‎تواند آنها را به شکل مسالمت آمیز و معقول مطرح کند، نباید احیانا‏ ‏گرفتار رفتارهای عکس العملی در برابر خشونت ها و سرکوبگری ها شود و‏ ‏بسا شعارهایی را مطرح کند و یا واکنش هایی را از خود نشان دهد که در‏ ‏نهایت مطابق خواسته جناح تندرو حاکمیت و به نفع آنان باشد; و چه بسا‏ ‏این مسائل توسط ایادی آنان جهت انحراف نهضت به وجود می‎آید،‏ ‏چنانچه بارها مردم بعینه نیروهای آنها را در حال تخریب اماکن و اموال‏ ‏عمومی و شخصی دیده اند...
-----------------------------------------------
عامل دیگر، انتظار پیروزی زودرس و عجولانه است . جنبش مذکور‏ ‏نباید در رسیدن مردم به حقوق خود، عجله وبی حوصلگی نشان دهد. صبر‏ ‏بر شدائد و مصائب و مقاومت در راه حق و امر به معروف و نهی از منکر و‏ ‏همچنین مقاومت برای احقاق حقوق ، از آموزه های مهم دینی است که در‏ ‏قرآن و روایات روی آن تأکید فراوان شده است ...
-----------------------------------------------
‏عامل سوم ، اختلاف سلیقه ها در روش احقاق حقوق و امر به معروف و نهی‏ ‏از منکر است که می‎تواند آسیب جدی به نهضت و حرکت مردم وارد نماید.‏ ‏در این راستا شخصیت های معتمد مردم و مؤثر در جنبش می‎توانند با‏ ‏شفاف سازی خواسته های قانونی و شرعی مردم و تفاهم کامل با یکدیگر‏ ‏مانع بروز عوامل مذکور و موجب تقویت حرکت های مردمی و مصونیت‏ ‏آن از آسیب های محتمل باشند...
-----------------------------------------------
انحصارطلبی و‏ ‏خودمحوری و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم ، محاکمات‏ ‏غیر شرعی و غیر قانونی فعالان سیاسی خدمتگزار وشناخته شده و‏ ‏محکومیت های سنگین برای آنان ، عاقبتی جز انزوای بیشتر کشور و نظام در‏ ‏دنیا و فاصله گرفتن بیشتر مردم از حاکمیت و تخریب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهایت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت... 6
----------------------------------------------
----------------------------------------------
‏حاکمیت تاکنون چه نفعى از بحرانى که به وجود آورد برده است ؟ جز این که اکثریت قاطع مردم عزیز را ناراضى و‏ ‏خشمگین نموده و فاصله خود را با آنان بیش از پیش کرده و جایگاه نظام جمهورى اسلامى را در دنیا ضعیف نمود و‏ ‏حساسیت و بدبینى بسیارى از مردم کشورهاى دیگر و سازمانهاى جهانى حقوق بشر را بیش از پیش برانگیخته است ؟...
----------------------------------------------
تصمیم گیرندگان حوادث و فجایع اخیر آیا تجربه حکومت شاه و سایر رژیم هاى استبدادى را از یاد برده اند؟ مگر رژیم‏ ‏شاه با ایجاد خفقان و رعب و سرکوب آزادى خواهان و سانسور رسانه ها و زندانى و شکنجه نمودن فعالان سیاسى و‏ ‏معترضین و اعتراف گیرى از آنان و پرونده سازى و تبلیغات دروغ توانست در مقابل موج اعتراضات و نارضایتى هاى‏ ‏مردم مقاومت کند؟...
---------------------------------------------
چرا عقلاى قوم کارها را به دست یک عده افراد نامتعادل و اسیر توهمات و تمایلات خطى و گروهى داده اند، تا همه چیز‏ ‏و از جمله مشروعیت نظامى که تاکنون براى آن این همه سرمایه گذارى شده است را زیر سوال ببرند و زمینه بدبینى و‏ ‏بى اعتقادى به اصل اسلام و انقلاب را بین نسل جوان تقویت نمایند و آنان را نسبت به حاکمیت دینى متزلزل سازند؟...
--------------------------------------------------
چرا نیروهاى نظامى و انتظامى و بسیج را به برادرکشى و سرکوب مردم وامى دارند؟ آیا هدف از تشکیل سپاه و بسیج براى‏ ‏برادرکشى و سرکوب مردم بود؟...
‏این جانب مجددا به تصمیم گیرندگان تذکر و هشدار مى‎دهم تا بحران کنونى عمیق تر نشده و رشته کارها از دست آنان‏ ‏خارج نگشته ، عقل و شرع و منطق را حکم قرار دهند و موجبات و عوامل این بحران و نارضایتى مردم را از بین ببرند و‏ ‏عملا پاسخى معقول و قانع کننده به مردم بدهند، و توجه داشته باشند که مردم ایران بسیار فهیم و دانا هستند و اگر‏ ‏خطاکاران واقعا مجازات نشوند قانع نمى شوند... 7
---------------------------------------------------
‏آقایانی که متصدی امور هستند ببینند حضرت مولا امیرالمؤمنین (ع ) به‏ ‏مالک اشتر چه می‎گویند. ایشان در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر‏ ‏می‎فرماید: "با مردم با محبت برخورد کن و آنها را از ته دل و قلبت دوست‏ ‏بدار، به آنها رحم کن و لطف داشته باش؛ و نسبت به مردم مانند یک درنده که‏ ‏آنها را می‎درد و خوردن گوشت آنها را غنیمت می‎شمارد مباش . - این کنایه‏ ‏از این است که آنها را تحقیر نکن و آنها را نشکن. - چون مردم دو دسته اند: یا‏ ‏برادر دینی و مسلمان تواند یا مانند تو انسانند - معلوم می‎شود انسان احترام‏ ‏دارد و باید احترامش حفظ شود. - و اگر آنها لغزشی داشتند و خطایی‏ ‏کردند، یا عمدا یا از روی خطا، آنها را عفو کن همان گونه که انتظار داری‏ ‏خداوند تو را عفو کند."...
------------------------------------------------
وقتی بخواهید به مردم زور بگویید، آنها هم زیر بار زور نمی روند و این باعث‏ می شود همیشه درگیری باشد، در نتیجه کشور بحرانی می شود و اختلاف پیش می آید. این که شعارهای تند سر بدهید و مردم را تهدید کنید این کار غلطی‏ ‏است ...
-----------------------------------------------
‏مرحوم آیت الله خمینی واقعا به این کشور خدمت کردند، انقلاب کار ایشان‏ ‏بود و ایشان رهبر انقلاب بودند; البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند؛ و‏ ‏نوع مردم قدردان ایشان هستند; ولو این که مردم با من و امثال شما مخالف‏ ‏باشند ولی مرحوم امام را مردم قبول دارند. حالا یک کسی در یک جایی کار‏ ‏خلافی کرد و عکس ایشان را پاره کرد، این را ما بیاییم در بوق و کرنا کنیم کار‏ ‏صحیحی نیست . چرا که با این کار دارید آبروی ایشان را می‎برید و‏ ‏می‎فهمانید که ملت ایران این گونه اند که عکس امام خمینی را هم پاره‏ ‏می‎کنند. اصلا نباید سر و صدای آن را بلند می‎کردید...
-----------------------------------------------
پیداست که از اسم ایشان می‎خواهید استفاده ابزاری‏ ‏کنید...
-----------------------------------------------
مردم باید آزاد باشند و حرفشان را بزنند. از اول انقلاب مرحوم امام‏ ‏می‎گفتند و ما هم به تبع ایشان می‎گفتیم : "استقلال، آزادی ، جمهوری‏ ‏اسلامی ." آزادی یعنی مردم آزاد باشند، نه این که دولت آزاد باشد هر کاری‏ ‏دلش خواست انجام دهد اما مردم نتوانند حرفشان را بزنند...
------------------------------------------------
آقایانی که می‎گویند "حفظ نظام واجب است " حفظ‏ ‏نظام از واجبات نفسی نیست بلکه حفظ نظام وجوب مقدمی دارد. حفظ‏ ‏نظام برای این است که در سایه نظام دستورات اسلام را اجرا کنیم ، نه این که‏ ‏دستورات اسلام را زیر پا بگذاریم به اسم حفظ نظام ; که این کار غلطی‏ ‏است ... 8
------------------------------------------------
راهی که مسئولین و تصمیم گیرندگان نظام در پیش‏ ‏گرفته اند جز به ضرر دین و دنیای خودشان و مردم نخواهد بود. تمکین به‏ ‏همه اصول قانون اساسی و به رسمیت شناختن حقوق ملت و عمل به آن‏ ‏بهترین راه برای نشان دادن حسن نیت حاکمیت است . انحصارطلبی و‏ ‏خودمحوری و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم ، و محاکمات‏ ‏غیر شرعی و غیر قانونی فعالان سیاسی خدمتگزار و شناخته شده و‏ ‏محکومیت های سنگین برای آنان ، عاقبتی جز انزوای بیشتر کشور و نظام در‏ ‏دنیا و فاصله گرفتن بیشتر مردم از حاکمیت و تخریب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهایت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت .‏ ‏امیدوارم مسئولین مربوطه هرچه زودتر مسیر باطل خود را اصلاح نمایند‏ ‏و رضایت خالق و خلق را تحصیل نمایند . 9
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته .
----------------------------------------------
این جملاتی که فضای نوشتارمارا منور ساخت قسمت هایی از سخنان بدیع و روشنگرانه شیخ مظلوم، پدر معنویمان آیت الله العظمی منتظری بود که نگارنده به مناسبت رحلت این عالم ربانی و فقیه حق طلب ،فراهم آورد.درپایان بخشهایی از گفتارها و نوشتارهای شهید مجاهد،روحانی نستوه،محمد منتظری را در اختیار خوانندگان عزیز قرارمی دهم!


با توأم باد سحر
با توأم باد صبا
با تو اى باد خروشنده طوفان آسا
اى خروش همه عمر
با تو مى‏گویم من
قصه غصه این سوگ بزرگ
شرح این غصه سوگ
با چه کس باید گفت؟
با کدامین دل شیرنده شیر
شرح این قصه جانسوز تواند گفتن
خزر از غصه بخشکید و کویر
آن چنان گریه‏کنان، گریه‏آلود
آسمان نیز خدا مى‏داند
که چه سان بغض‏کنان مى‏غرید
ببر اى باد صبا
ببر اى باد سحر
این پیامى که شهیدان دادند
که ز هر قطره این خون که فرو افکندند
لاله‏ها مى‏روید
و زمین پرلاله
و شود تازه‏تر از تازه درختى که محمد بنشاند

"مى‏گویند انقلاب فرزندان خودش را مى‏خورد، وقتى یک جا انقلاب مى‏شود بعد به جاى این که‏ضدانقلابیون از بین بروند انقلابیون خنثى مى‏شوند و از بین مى‏روند. این انقلاب نیست که فرزندان‏خودش را مى‏خورد، جاسوسان و فرصت‏طلبان لباس عوض کرده که شعارهاى افراطى به نفع‏انقلاب مى‏دهند، اینها هستند که توده‏ها را فریب مى‏دهند و فرزندان انقلاب را مى‏خورند"

"نیروهاى طاغوتى و اهل شرّ و شیطانهاى انسى، انسانها را شناسایى مى‏کنند، خوبان ملل را یا نابودمى‏سازند و یا به انواع مشکلات مبتلا مى‏سازند تا از اهداف اصولى و حق‏طلبانه بازداشته شوند و دراین رابطه از هیچ اتهام، ناجوانمردى، تزویر و دروغ باک ندارند."

"آزادى - استقلال - جمهورى اسلامى، سه واحد جداى از یکدیگر نیستند بلکه در کنار هم و با تلفیق‏و تأثیرپذیرى از یکدیگر در واقع حقیقت یگانه‏اى را شکل مى‏دهند. اگر یکى از این سه شعار نادیده‏گرفته شود، در خط غیراسلامى گام برداشته‏ایم."

" انقلابها پس از پیروزى به نهادها و مؤسسات تبدیل مى‏شوند. براى مصون بودن از این خطر بایددائماً انقلاب کرد. این فلسفه تشیّع است که هر وقت دیدیم ضوابط عمل نمى‏شود باید انقلاب کرد.در هر شرایط مطلوبى، شرایط مطلوب‏تر و بهتر از آن وجود دارد. بنابراین ما در هر شرایط نباید قانع‏بشویم."

و از اینجاست که همین فرصت‏طلبان و کادرهاى فاسد و مفسد رهبران انقلاب را معصوم جلوه‏مى‏دهند و هر کس اشکالى کند فوراً همین ناکسان، با ادعاى طرفدارى از رهبران به شکل افراطى‏خود را جلوه مى‏دهند و قفلها بر دهانها مى‏زنند و با ترویج افراطى وحدت نفاق‏آلود مى‏خواهندمواضع خود را مستحکم کنند؛ و انقلابیون اصیل را به طرق گوناگون از صحنه به در مى‏سازند."10
------------------------------------------
1.دیدار با شورای مرکزی ادوارتحکیم وحدت5/2/87
2.پیشین.11/8/86
3.توصیه به دانشمندان و پژوهشگران11/10/87
4.دیدار با شاخه جوانان و دانشجویان مجمعنیرو های خط امام14/8/87
5.جلسه گفت و گو با محسن کدیور10/4/88
6.پاسخ به پرسش هایی پیرامون جنبش سبز.آذر88
7.پاسخ به نامه جمعی از نخبگان و شخصیت های سیاسی7/5/88
8.پیرامون سوءاستفاده ابزاری و سیاسی از پاره کردن عکس حضرت امام مدظله العالی25/9/88
9.درجواب به پرسش هایی پیرامون جنبش سبز.آذر88
10 به مناسبت شهادت محمدمنتظری
موج چهارم// صداي معلم

هیچ نظری موجود نیست: